vineri, 21 mai 2010

Cum sa iti gasesti un job pe timp de criza

As avea eu chef azi de un blog filozofic. Azi, sticla de Cola nu mai e de ajuns. Am o stare.. ciudata.. nici de bine, nici de rau, dar mai ales nu de bine. O fi vremea de afara? Nevoia de o schimbare? Asta din urma suna mai bine.  Dar starile mele sunt starile mele, realitatea e cea care ne omoara. Asa ca pe lista topicurilor mele (am si o lista) se afla si partea cu gasirea unui job. Cunosc mai multe persoane care sunt in cautarea unui loc de munca. Au fost cazuri in care am simtit stresul din glas: Petruta, e criza! Dar haideti sa o luam pe rand.

In luna decembrie, subliniez decembrie a anului trecut, floarea de mine s-a decis sa isi schimbe jobul. De fapt, asta era in plan de mai multa vreme, sa zicem doar ca nu mi-au permis conditiile. Primul lucru pe care l-am auzit si nu de la una, ci de la mai multe persoane a fost: "Petruta, esti nebuna! E criza, e final de an, unde te apuci tu sa iti schimbi locul de munca?" In data de 26 ianuarie oficial am terminat jobul in mass-media si m-am mutat pe fonduri europene. Gandul imi ramane in continuare tot la mass-media:)) Pe principiul: "daca eu pot, atunci poate oricine", am zis sa va impartasesc din experienta mea intrucat am trecut deja prin istovitoarea etapa a realizarii unui plan de lupta.

1. Ce vrei sa faci in continuare? Va pare ca si cum as fi dat cu copy paste de pe bestjobs/ejobs? Stiu ei ce stiu. E o intrebare foarte buna. Ar trebui sa stiti foarte clar ce vreti sa faceti si pe cati bani (in limita realitatii). Am fost criticata pentru ca aplicam pe joburile pe care chiar mi le doream si mi s-a sugerat urmatoarea strategie: aplica la toate joburile, ca nebuna, ca ei te suna si dupa aia vezi si tu ce salariu obtii. Din ce am observat, aceasta este strategia de baza. Dar eu cum mie imi place sa fiu speciala, nu am mers pe ideea asta oricat de putin roza ar fi fost situatia. Sfatul meu ar fi sa stiti clar pe ce domenii sa aplicati! NU aplicati ca nebunii la toate joburile. Credeti ca cei de la HR au timp sa citeasca toate CVurile? I don't think so. Dar sfaturile despre aplicare vor veni mai incolo. Deci stiti domeniile care va plac si pentru care aveti niste cunostinte/abilitati? Super. Next.
2. Revizuiti CV-ul. V-a luat durerea de cap? De acum doi ani nu ati mai aruncat niciun ochi pe el.. las ca stiu eu. Adaugati activitatile recente cu detalii specifice dar si relevante! Cand mi-am periat CVul, al meu era deja la zi, am avut grija sa il adaptez domeniilor la care aplicam. Am facut multe lucruri la viata mea si nu era ok sa le includ pe toate. Ideea "Cu cat e mai mare, cu atat e mai bine" nu se aplica la CVuri. Poate o sa plangeti ca aveti un CV de patru pagini. Felicitari dar e prea mult. Mentionati activitatile importante! Si trei pagini e cam multicel, dar eu la asta m-am rezumat, de fapt vreo 2 pagini si jumatate. CVul frumos cu activitatile relevante, realizari si frumos paginat: nu cu floricele si fundite, eu prefer formatul european.
3. Eu unde aplic? Asta sa fie problema! Bestjobs, ejobs, setati-va filtrul de joburi in functie de preferinte si veti primi alerta pe mail. Aplicati imediat dar sfatul meu ar fi, acolo unde este mentionata compania sa aplicati direct la ei. Asta inseamna ca dati un gooooooogle, gasiti site-ul si orice companie care se respecta are o sectiune de Cariere. Aplicati acolo sau pe mail trimitand ceea ce urasc toti candidatii si anume o scrisoare de intentie. Cum sa o scrieti pe asta? Am un singur sfat: FARA COPY PASTE. Nu e asa de greu. Din moment ce aveti o prima versiune, va va fi usor sa o modificati in functie de jobul la care aplicati. 
In afara de site-urile de recrutare, puteti aplica direct la marile companii. Trimiteti un CV, va intra in baza de date, nu se stie niciodata de unde sare iepurele. Si nu uitati de o alta resursa foarte importanta: prietenii, cunostintele, rudele, oricine cu care nu v-ati certat! Nu incurajez spamul si poate stiu eu sa scriu mailuri dragute dar pe mine nu m-a injurat nimeni cand am trimis mail cu mesajul: atentie, nu e spam! caut job! Si mi-au sarit un ajutor vreo 5 persoane. Ele pot da CV-ul mai departe si atat. De acolo va descurcati singuri.
4. Ultimul si cel mai important pas este: NU VA PIERDETI SPERANTA! Stiu si eu varianta cu criza, stiu si eu ca se dau oameni afara, stiu si eu ca nu sunt locuri de munca pentru toata lumea! Dar exista un loc de munca pentru tine! Zilele trecute cand eram intr-un moment de, sa zicem, ceva pete negre peste pete roz,  my fortune cookie de pe Facebook mi-a zis: Believe in yourself and the others will too. Sa nu radeti, ca rad eu prima :). Nu ma bazez pe sfaturi de pe Facebook, eu ma amuz cu ele dar mare adevar e aici! Atata timp cat stii ce vrei si esti hotarat, poti reusi! Doamne, cate clisee! Dar eu chiar cred in ele. Companiile te suna daca esti bine pregatit, daca stii sa iti motivezi alegerea in scrisoarea de intentie! Telefonul e un pas! Interviurile sunt mai grele acum (apropo, puneti mana si faceti niste teste psihometrice online, dati google, o sa va lamuriti de ce va sacai) dar ce aveti de pierdut. Mergeti la interviu and knock them down!

De aici,

Numai zambete

PS: Tineti-mi pumnii azi:D 

Un comentariu:

Anonim spunea...

eu iti tin pumnii si iti urez mult succes!!!
insa sunt un pic carcotas si iti reamintesc ca ai promis ceva intr-un comentariu al postului trecut ;)

succese maxime!